پلنیتو
مهارت‌های کنکوری
1404-06-28

مدیریت زمان در دوران کنکور

نویسنده
نویسنده: عرفان حمیده
تصویر مقاله

مدیریت زمان در دوران کنکور

خیلیا فکر می‌کنن مشکلشون «کمبود زمان» در سال کنکوره که نمی‌تونن به مطالبشون برسن، اما واقعیت اینه که مشکل اصلی، مدیریت نکردن زمانه. همه‌ی ما ۲۴ ساعت داریم، اما فرق بین کسی که به هدفش می‌رسه و کسی که عقب می‌مونه، توی نحوه‌ی استفاده از همین ۲۴ ساعته.

چرا زمان از دست میره؟

  • شروع نکردن: بیشتر وقت‌ها به خاطر استرس یا کمال‌گرایی، شروع مطالعه رو عقب می‌ندازیم. هی امروز و فردا می‌کنیم تا بلاخره به خودمون میایم و می‌بینیم که کلی زمان از دست دادیم!
  • پراکنده‌خوانی: وسط مطالعه از یه درس می‌پریم به درس دیگه، بدون اینکه یه بخش کامل شه. این موضوع علاوه بر هدر دادن زمان، تمرکز و کیفیت مطالعه رو هم پایین میاره.
  • نداشتن اولویت: همه‌ی کارها رو مهم می‌دونیم و نمی‌دونیم کدوم رو اول بخونیم. اهمیت داشتن یک برنامه دقیق و مشخص اینجا معلوم میشه. تو باید بدونی امروز قراره چه کارهایی انجام بدی. پیشنهاد می‌کنم از شب قبل، فعالیت‌های روز بعد رو مشخص کنی تا دیگه فرداش نخوای برای فکر کردن به اینجور مسائل، زمانت رو از دست بدی!
  • حواس‌پرتی‌ها: موبایل، شبکه‌های اجتماعی، یا حتی فکر و خیال می‌تونه ساعت‌ها وقت رو بدزده. پس مهمه که بتونی اینها رو کنترل کنی. استفاده از موبایل رو محدود کن، محیط مناسب برای مطالعه پیدا کن، افکاری که مزاحمت میشن رو روی کاغذ بنویس و بذارشون کنار تا بتونی هنگام حواس‌پرتی‌ها رو به حداقل برسونی.

راهکارهای مدیریت زمان برای کنکوری‌ها

  • قانون ۸۰/۲۰

این قانون چی می‌گه؟ می‌گه 80 درصد نتیجه از 20 درصد کارها میاد. یعنی تو باید روی درسی تمرکز کنی که بیشترین بازده رو داره، نه روی همه‌چیز همزمان. اهمیت اولویت‌بندی هم اینجا مشخص میشه. باید بتونی هوشمندانه و به طور هدفمند، زمانت رو به فعالیت‌های مختلف اختصاص بدی.

  • برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و شفاف

به جای اینکه فقط بگی «امروز ریاضی می‌خونم»، دقیق و واضح بگو «از ساعت 8 تا 10 باید مبحث تابع کار کنم و 30 تا تست بزنم». یادت نره برنامه باید قابل اندازه‌گیری باشه.

  • تکنیک پومودورو

بعد از هر 25 دقیقه که مطالعه کردی، 5 دقیقه استراحت کن. این روش باعث میشه مغزت متمرکز بمونه و خستگی دیرتر سراغت بیاد. بعد از ۴ چرخه، می‌تونی یه استراحت طولانی‌تر داشته باشی.

  • تعیین زمان مرده

لازمه که بدونی در طول روز، چه مقدار زمانت رو صرف فعالیت‌هایی مثل رفت‌وآمد، انتظار یا هر فعالیت دیگه‌ای می‌کنی. بعدش می‌تونی تصمیم بگیری چجوری از این زمان‌های مرده استفاده کنی. شاید خودت نمی‌دونستی انقدر زمان مرده داری، شاید بهتر باشه کمترشون کنی، یا در نهایت شاید بشه از اون زمان‌ها استفاده‌های مفیدی داشت. مثلا به مرور لغات بپردازی!

اشتباهات رایج در مدیریت زمان

  • برنامه‌ی غیرواقعی نوشتن: اگه مثلا ساعت مطالعه‌ت فعلا 6 ساعته، نباید بیای بگی من از هفته بعد 12 ساعت می‌خونم! این کار نتیجه‌ای جز شکست و ناامیدی نداره. پس با توجه به توانایی‌ها و شرایط خودت برنامت رو تنظیم کن!
  • حذف استراحت کامل: مغز مثل عضله‌ست، بدون استراحت رشد نمی‌کنه. اگه همش فشار بیاری به خودت که باید بیشتر درس بخونی، مغزت دچار فرسودگی میشه و تحلیل میره. پس برای کیفیت بهتر و یادگیری عمیق‌تر، لازمه که به مغزت استراحت بدی.
  • تمرکز فقط روی کمیت ساعت مطالعه، نه کیفیت: 6 ساعت مطالعه باکیفیت، خیلی موثرتر از 10 ساعت مطالعه‌ایه که بدون تمرکز انجام شده و هدفش فقط رسوندن به 10 ساعت بوده. پس توجه کن که به هر قیمتی نباید ساعت مطالعه خودت رو بالا ببری. کیفیت مطالعه همیشه توی اولویته!

در نهایت، اینو فراموش نکن که تو لازم نیست «همه‌چیز» رو توی یک روز بخونی. فقط کافیه درست و با برنامه پیش بری. مدیریت زمان یعنی انتخاب درست بین مهم و بی‌اهمیت، و پایبندی به همون انتخاب.

مقالات مشابه